Discussieren Kun Je Leren

Discussiëren
Medewerkers

Alle docenten van DKJL hebben ervaring in het onderwijs en zijn HBO of universitair geschoold. Door regelmatige training en bijscholing door Tessa van Velzen (onderwijskundige en taalspecialist) en samenwerkingspartners is de kwaliteit van ons aanbod gewaarborgd.

  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk directeur
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Angèle Bonger

    Angèle Bonger


    Kwaliteitsmanager & trainer
     
    "Het leuke van DKJL vind ik, dat dankzij de spelregels en het creëren van een veilige sfeer, kinderen je ontzettend kunnen verrassen met hun argumentatie, waar ik zelf ook af en toe van leer. Ik houd ontzettend van discussiëren, maar vaak wordt discussie toch geassocieerd met iets negatiefs, terwijl je van discussie juist veel kunt leren. Over jezelf, maar ook over de ander. 
  • Tamara Notten

    Tamara Notten


    Projectmanager
     
    Op de middelbare school kwam ik via een project in aanraking met het praten over maatschappelijke thema's. Als 13-jarige ging ik het gesprek aan over seksualiteit, veilig vrijen, HIV/Aids en de stigma's daar omheen. Ik merkte hoe waardevol dat was, om daar open over te kunnen praten.
  • Sophia Boucher

    Sophia Boucher


    Klantmanager 
     
    Als Klantmanager bij DKJL zet ik mij in voor het koppelen van scholen aan de stichting. Ik vind het speciaal dat een stichting zoals DKJL zich inzet voor kinderen, om hun stem te ontwikkelen en te laten horen, om hun mening te vormen, om te leren luisteren naar anderen en om mee te denken in onze maatschappij.
  • Chayenne Vrij

    Chayenne Vrij


    Planner
     
     Als planner bij DKJL ben ik betrokken bij het organiseren van evenementen, workshops en trainingen die zich richten op het aanpakken van belangrijke kwesties in onze samenleving.
     
  • Sobajda Hamidan

    Sobajda Hamidan


    Planner
     
    Ik ken stichting Discussiëren Kun Je Leren omdat een van mijn 3 dochters de lessen als naschoolse activiteit heeft gevolgd. De lessen hebben haar geleerd dat opkomen en uitkomen voor je eigen mening niet altijd hoeven te eindigen in een ruzie. Ik vind dat de lessen van DKJL een verrijking zijn voor onze kinderen.
     
     
  • Jonna Pesman

    Jonna Pesman


    Projectmedewerker
     
    Tijdens mijn bijbaantje (oppassen) merkte ik dat veel kinderen en tieners moeite hebben met het uitdrukken van hun mening. Vooral als het gaat over maatschappelijke problemen waar zij mee te maken hebben. Ik draag graag mijn steentje bij om deze struggles bij kinderen te verminderen. Zelf wil ik volgend jaar communicatie gaan studeren. Het is heel mooi dat ik nu al bij DKJL kan zien, wat je met communicatie allemaal kunt bereiken.
  • Emanuel Oladokun

    Emanuel Oladokun


    Projectmedewerker

    Bij DKJL draag ik bij aan zowel de verwerking van nieuw lesmateriaal als de productie. Het is een bijzonder proces om de ontwikkeling van een project mee te  maken vanaf het conceptuele stadium tot aan de praktische uitvoering. 
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Derek van Beelen

    Derek van Beelen


    Masterclassdocent
     
    Elke zondag was er in mijn familie altijd veel discussie. Deze gingen er verhit aan toe en werden vooral gevoerd door de oudere leden. Sterke meningen met luide stemmen.
  • Leyla Burgan

    Leyla Burgan


    Masterclassdocent
     
    Kinderen en jongeren tools meegeven, die zij in hun verdere leven kunnen gebruiken, vind ik heel leuk om te doen. 
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Mireille Bruin

    Mireille Bruin


    Masterclassdocent & presentator
      
    "De wijsheid en de energie van kinderen en jongeren inspireert mij elke keer. Wat ik zo geweldig vind van DKJL is dat ze een podium krijgen en oefenen om te staan voor hun eigen waarheid en leren uit te spreken waar ze het wel of niet mee eens zijn. Dat alles is zo waardevol voor hun toekomst. Ik ben dankbaar dat ik daar een bijdrage aan mag leveren."
  • Joost Zonneveld

    Joost Zonneveld


    Masterclassdocent
    Vroeger vond ik het lastig om mezelf te kunnen uiten. Ik voelde veel en dit eindigde vaker in een emotionele uitbarsting dan een goed gesprek of discussie, daardoor voelde ik mij niet gezien en gehoord.
  • Carmen Bolsius

    Carmen Bolsius


    Masterclassdocent
     
    In het boek ‘Master je mindset’ van Michael Pilarczyk las ik een quote die het gevoel dat ik jarenlang al had goed omschreef: ‘Thuis en op school vertellen ze je wat de spelregels zijn maar vrijwel niemand leert je hoe je het spel moet spelen. Je leert dat de lijnen de grenzen zijn maar wie leert je de techniek om te scoren?’.
  • Raimy Martina

    Raimy Martina


    Masterclassdocent
     
    Toen ik jong was had ik zelf soms moeite om op een "gezonde" manier een discussie te houden en ervaarde ik zelf botsingen met andere mensen die soms in ruzies uitliepen.
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.Mijn eigen voorkeur ligt bij het luisteren en begrijpen, maar ik weet ook dat het belangrijk is om wél op tijd je mond open te doen en ruimte te vragen voor jouw mening of standpunt. Als life coach vervul ik de rol van (kritische) luisteraar in mijn werk al, 
  • Waldemar Wolters

    Waldemar Wolters


    Masterclassdocent
     
    In tijden van polarisatie in de samenleving is het extra belangrijk om het gesprek met elkaar aan te blijven gaan.
  • Rachel Bottse

    Rachel Bottse


    Masterclassdocent
     
    Vanuit mijn rol binnen het onderwijs en mijn eigen interesse vind ik het belangrijk om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Bij ‘Discussiëren kun je leren’ is er tijd en aandacht binnen het schoolcurriculum om leerlingen te leren hun mening te onderbouwen en ruimte te geven aan meningsverschillen. Dit is op basis van actuele onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. 
  • Sanne Hulst

    Sanne Hulst


    Masterclassdocent
     
    Als kind associeerde ik discussie met ruzie en negatieve emoties. Gedachten en emoties kunnen voelen, benoemen en verwoorden zijn voorwaarden voor een voorspoedige sociaal emotionele ontwikkeling.
  • Laura Pansa

    Laura Pansa


    Masterclassdocent
     
    Ik vind het leuk om leerlingen uit te dagen om op zoek te gaan naar hun eigen mening. Want elke discussie begint met jezelf de vraag te stellen: wat vind ik hier eigenlijk van?
  • Kimberly Kwanten

    Kimberly Kwanten


    Masterclassdocent
     
    Als docent zie ik regelmatig leerlingen worstelen met gevoelens van onrechtvaardigheid en machteloosheid, net zoals ik dat vroeger deed. Het reguliere onderwijs biedt beperkte ruimte om deze gevoelens te uiten en te benoemen.
  • Zaïda Dollison

    Zaïda Dollison


    Masterclassdocent
     
    "Kinderen van deze tijd lijken bewuster te zijn dan ooit. Juist daarom is het belangrijk voor ze om te leren hoe zij een mening kunnen vormen en op een goede manier een discussie kunnen voeren. DKJL speelt hier goed op in en maakt op een toegankelijke manier verschillende maatschappelijke thema´s bespreekbaar."
  • Andrew Harder

    Andrew Harder


    Masterclassdocent
     
    Als schrijver leg ik graag de nadruk op de waarde en impact van woorden. Bij stichting Discussiëren Kun Je Leren vond ik gelijkgestemden.
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Masterclassdocent & regisseur evenementen
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. Dit dwingt hen om goed na te denken over hun eigen rol in de wereld en een eigen mening te ontwikkelen. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Masterclassdocent & debatleider
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om onderdeel uit te maken van het publieke debat en weten dat zij maatschappelijke veranderingen te weeg kunnen brengen. 
  • Sara Kee

    Sara Kee


    Masterclassdocent
     
    Een van de leukste herinneringen uit mijn schooltijd was dat ik mee mocht doen aan de debatwedstrijd. Al van jongs af aan had ik vrij uitgesproken meningen over bijvoorbeeld de politiek, maar door te debatteren kwam ik erachter dat vrijwel elke standpunt goede voor- en tegenargumenten heeft.
  • Sander Kelderman

    Sander Kelderman


    Masterclassdocent
     
    "De mening van een kind is goud waard. Tijdens mijn werk met kinderen viel mij op hoe graag zij zich uiten en hoe weinig aandacht de school hieraan besteed. 
  • Osama Khedr

    Osama Khedr


    Masterclassdocent 
     
    "DKJL heeft mij mede gevormd tot de persoon die ik vandaag de dag ben. 12 jaar geleden heb ik zelf meegedaan aan de Amsterdamse Debatbattle en werd ik tweede. Tijdens de lessen leerde ik om mijn mening te vormen en  hoe ik de ander kon overtuigen. Ik kreeg door dat mijn mening ertoe deed. Het was een boost voor mijn zelfvertrouwen. Ik krijg enorm veel energie van leerlingen die zich ontpoppen tot ware debathelden. 
  • Hannah Kooke

    Hannah Kooke


    Masterclassdocent, debatleider & strategisch adviseur   
                                                                
    "De kinderen en jongeren die ik spreek in Amsterdam (Nieuw-West) hebben genoeg te vertellen. En dat durven en doen ze ook. Van een onderbouwde mening over juf haar nieuwe Nikes tot actuele thema's die spelen op maatschappelijk vlak: luisteren en reageren mag altijd. Met DKJL weten kinderen gegrond hun mening te geven, te luisteren en meer begrip voor elkaars invalshoek te krijgen. De basis is luisteren, reageren en begrijpen.
  • Mark Oomen

    Mark Oomen


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
        
    "Voordat ik onderdeel van het DKJL-team werd, was mijn ervaring met onderwijs beperkt tot het geven van rondleidingen aan schoolgroepen in verschillende musea. Hoe leuk ik het ook vind om dit te doen, na een uur of anderhalf zijn de groepen weer weg en zie ik ze nooit meer terug. Bij DKJL bouw je ècht een band met leerlingen op. Ik hou van de creatieve hersenspinsels van kinderen die bij mij lachstuipen, verbazing en ontzag opwekken.
  • Margriet van Toledo

    Margriet van Toledo


    Masterclassdocent
    Ik had op school wel een DKJL-lesje kunnen gebruiken. Ik ben mijn hele leven al vrij mondig en idealistisch geweest. Ik kon al snel goed zeggen wat ik vond en wat ik wilde en dat kon dan best
  • Bruno Prent

    Bruno Prent


    Masterclassdocent & presentator
     
    "Wat ik zo mooi vind aan werken voor DKJL is dat we een essentiële vaardigheid aan kinderen leren die op veel plekken nog niet als essentieel erkend wordt. Als je goed kunt spreken en discussiëren, heb je een streepje voor in de rest van je leven. Ik vind het spijtig dat ik hier pas tijdens mijn studie echt diep op ingegaan ben en niet al tijdens mijn basis- en middelbare schooltijd. 
  • Paulien Truijen

    Paulien Truijen


    Masterclassdocent
     
    Toen ik voor het eerst hoorde van DKJL, zag ik er meteen de grote waarde van in. Als kind had ik dolgraag geleerd om mijn mening te vormen en daarvoor uit te komen, iets wat ik niet meegekregen heb van mijn ouders.
  • Neil Simmons

    Neil Simmons


    Masterclassdocent 

    "Als vader van drie kinderen probeer ik iedere dag het goede voorbeeld te geven. Inhoudelijk het gesprek aangaan en met argumenten overtuigen horen daarbij. De afgelopen 20 jaar heb ik mij beziggehouden met internationale groei (business development, sales) en management (mensen en hun groei). Het over de hele wereld intensief samenwerken met mensen uit uiteenlopende culturen heeft mijn blikveld verruimd.
  • Martien Verheyden

    Martien Verheyden


    Trainer nieuwe masterclassdocenten

    “Discussiëren heb ik van huis uit meegekregen. Bij mij is echt alles een discussie waard. Niets is 'zomaar'. Ik vind het erg interessant om de mening van de ander te horen. Soms daag ik de mensen om me heen uit om zo achter hun mening te komen, om er vervolgens lekker op door te discussiëren. Helaas roepen mensen vaak maar wat en kunnen zij hun standpunten niet onderbouwen met argumenten. 
  • Sharon van Wageningen

    Sharon van Wageningen


    Masterclassdocent & presentator
     
    "Kinderen letterlijk een podium bieden waarop ze hun mening durven geven en onderbouwen. Niet alleen de kinderen die dit van huis uit al mee krijgen, maar juist ook de kinderen die hier minder mee in aanraking komen. Dat wil ik in de DKJL lessen te bereiken. De lessen werken verbindend, verhelderend en laten, denk ik, levenslessen voor altijd bij de kinderen achter.  
  • Sebastian Weesjes

    Sebastian Weesjes


    Masterclassdocent & presentator
     
    "Educatie beperkt zich niet alleen tot de schoolbanken, juíst niet! Natuurlijk kan je veel ‘leren’ uit boeken; je komt veel te weten. Maar het meest leer je toch van elkaar, van verhalen die je elkaar vertelt en van ervaringen die je deelt. Ik heb ervaren hoeveel je bereikt wanneer mensen, en kinderen en jongeren in het bijzonder, naar elkaar luisteren en met elkaar discussiëren. Ze leren hun eigen kracht én die van de ander kennen.