Discussieren kun je leren

Discussiëren
  • Winnaar AUV-alumnusprijs Chantal Deken

    Winnaar AUV-alumnusprijs Chantal Deken


    Onderwijskundige, directeur en initiatiefnemer DKJL
     
    In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
    Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
     
    "Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." 
  • Marcelien Gouka

    Marcelien Gouka


    Zakelijk leider
     
    "Samen met jongeren een omgeving/sfeer creëren waar een mening nooit fout is en waar er met respect en tolerantie naar elkaar geluisterd wordt is een bijzondere uitdaging, maar als dat lukt zou de wereld heel wat minder conflicten kennen.
  • Stijn van Erp

    Stijn van Erp


    Projectmedewerker onderwijs, leerkracht & docent DKJL
     
    “Bij een discussie in de les maatschappijleer kreeg ik vaak het antwoord: 'Weet ik veel'. Keer op keer probeerde ik als docent de leerlingen duidelijk te maken dat het belangrijk is je mening te laten horen en dat je niet bang hoeft te zijn om hiervoor uit te komen. Geen enkele mening is fout, mits weloverwogen geformuleerd. De kracht van een goed argument kan van grote invloed zijn op je huidige en toekomstige leven. 
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren."
  • Demetrio Erken

    Demetrio Erken


    Projectleider, klantmanager en masterclassdocent 
     
    "De kunst van het discussiëren is mij altijd blijven fascineren (evenals rijmen en taal als middel om jezelf uit te kunnen drukken). 
  • Kirsten Lentjes

    Kirsten Lentjes


    Productiemedewerker en regisseur tijdens de DKJL debatbattles
     
    "De energie van die kinderen/jongeren tijdens een debatbattle vind ik elke keer weer overweldigend. Het is fantastisch om te zien hoe zij elke keer weer het podium pakken. De debatbattle een feestje waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar écht ontmoeten, waar ze met elkaar in gesprek gaan en elkaar leren kennen. Zo ontstaat begrip voor meningsverschillen. DKJL laat zien hoe het ook kan en dat we eigenlijk helemaal niet zo anders zijn dan we soms denken."
  • Marije Fris

    Marije Fris


    Trainer/coach en docent DKJL
     
    "Van discussie wordt de wereld een stukje mooier. Dat blijkt maar al te vaak tijdens een discussieles in de klas. Kinderen hebben de meest verrassende ideeën, soms zo scherp of wars van de conventionele weg dat je met bewondering staat te kijken hoe raak het is. DKJL zet kinderen aan het denken en leert ze op een concrete manier om zich sterker te uiten. Hoe tof is het als je dat al leert op je 6e, daar heb je je hele leven wat aan. ”
  • Martien Verheyden

    Martien Verheyden


    Onderwijskundige, docent DKJL

    “Discussiëren heb ik van huis uit meegekregen. Bij mij is echt alles een discussie waard. Niets is 'zomaar'. Ik vind het erg interessant om de mening van de ander te horen. Soms daag ik de mensen om me heen uit om zo achter hun mening te komen, om er vervolgens lekker op door te discussiëren. Helaas roepen mensen vaak maar wat en kunnen zij hun standpunten niet onderbouwen met argumenten. 
  • Anna van Zadelhoff

    Anna van Zadelhoff


    Onderwijskundige, moderator en docent DKJL

    “Vroeger zei mijn vader altijd dat ik advocate zou moeten worden. Elke zaak zou ik winnen door mijn onuitputtelijke discussiedrang en vermogen. Ambities voor de advocatuur heb ik nooit ontwikkeld. Maar mijn passie voor discussie is nooit verloren gegaan. 
  • Cato Oosterwijk

    Cato Oosterwijk


    Orthopedagoge, strategisch adviseur, moderator en docent DKJL

    “Als kind ontdekte ik het spelen met taal en nog steeds maak ik graag liedjes, teksten en speeches. Het woord voeren blijft uitdagend, net als een discussie voeren. In een debat in een gesloten jeugdinrichting noemde een jongen discussie 'een wedstrijd met woorden'. Ik geniet van de uitdaging om (soms moeilijke) discussies in goed banen te leiden." 
  • Wieger Manschot

    Wieger Manschot


    Psycholoog, trainer en docent DKJL
     
    "Ik vind het leuk dat kinderen die vaak niet de kans krijgen om hun mening te geven, leren dat ze dat bij DKJL wel mogen doen. Met de methode van Discussiëren Kun Je Leren leren verschillende kinderen op een eigen manier om hun mening goed te verwoorden. Ik denk dat ik oog heb voor dat wat nodig is om een kind hierin te stimuleren. Ik wil kinderen leren denken. 
  • Lian Kool

    Lian Kool


    Docent DKJL
     
    "We zijn niet alleen op de wereld. We zijn met elkaar. Als je op je eigen eilandje zit, mis je veel mooie dingen. Misschien raak je wel gefrustreerd door wat je niet begrijpt. DKJL daagt kinderen uit hun horizon te verbreden. Tijdens de lessen leren zij luisteren, na te denken over wat ze zeggen en feiten van meningen te onderscheiden. Wat mij betreft zeer belangrijke zaken op school en in het leven daarbuiten."
  • Sebastian Weesjes

    Sebastian Weesjes


    Docent DKJL
     
    "Educatie beperkt zich niet alleen tot de schoolbanken, juíst niet! Natuurlijk kan je veel ‘leren’ uit boeken; je komt veel te weten. Maar het meest leer je toch van elkaar, van verhalen die je elkaar vertelt en van ervaringen die je deelt. 
  • Hannah Kooke

    Hannah Kooke


    Sociologe & docent DKJL      
                                                                
    "De kinderen en jongeren die ik spreek in Amsterdam (Nieuw-West) hebben genoeg te vertellen. En dat durven en doen ze ook. Van een onderbouwde mening over juf haar nieuwe Nikes tot actuele thema's die spelen op maatschappelijk vlak: luisteren en reageren mag altijd.
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Docent geschiedenis, docent DKJL
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. 
  • Jort Jacobs

    Jort Jacobs


    Voor mij is discussiëren kun je leren, leren van discussiëren. Op een toffe manier je mening leren beargumenteren voordat je iets zegt. Leer het nu en je hebt hier je leven lang plezier van. Het podium waar taboes eindelijk bespreekbaar worden.
  • Sharon van Wageningen

    Sharon van Wageningen


    "Kinderen letterlijk een podium bieden waarop ze hun mening durven geven en onderbouwen. Niet alleen de kinderen die dit van huis uit al mee krijgen, maar juist ook de kinderen die hier minder mee in aanraking komen. Dat wil ik in de DKJL lessen te bereiken. De lessen werken verbindend, verhelderend en laten, denk ik, levenslessen voor altijd bij de kinderen achter.  
  • Klaartje van Beek

    Klaartje van Beek


    "Kinderen van nu groeien op in een digitale wereld.  Een wereld waarin mensen hun mening veelal ongefundeerd via Facebook en Twitter en andere social media de wereld in slingeren. De dialoog is vaak ver te zoeken. Zonde want het kan ook anders. Maar dat moet je wel leren…
     
  • Kathelijn Rombout

    Kathelijn Rombout


    Trainer, docent DKJL

    "I want everybody to be smart. As smart as they can be. A world of ignorant people is too dangerous to live in.” Deze uitspraak van Garson Kanin hangt bij mij aan de muur. Als mensen leren met elkaar te spreken, dan leren ze ook om naar elkaar te kijken. Elkaar ZIEN leidt tot meer wederzijds begrip. Je eigen mening hebben en leren geven met respect en met begrip voor anderen, dat wil ik anderen leren. 
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Leerkracht, docent DKJL

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is.