Discussieren kun je leren

Discussiëren
ONZE MEDEWERKERS

ONZE MEDEWERKERS

Alle docenten van DKJL hebben ervaring in het onderwijs en zijn HBO of universitair geschoold. Door regelmatige training en bijscholing door Chantal Deken, zelf onderwijskundige, taalspecialist en tot voor kort leerkracht in Amsterdam, is de kwaliteit van ons aanbod gewaarborgd.

dkjl2011-38

 

Chantal Deken (onderwijskundige, directeur DKJL, trainer, debatleider). “Maar juf, als we gaan discussiëren krijgen we toch ruzie?” “Volgens veel leerlingen leidt een meningsverschil onverbiddelijk tot een onoplosbaar conflict. Toen ik nog voor de klas stond, dachten de kinderen daar niet anders over. Wat doet u als u merkt dat de communicatieve vaardigheden van uw leerlingen een hoop te wensen overlaten? Wat doet u als kinderen niet kunnen samenwerken? Als ze elkaar niet laten uitpraten? Als ze niet naar elkaar luisteren? Of elkaar het licht in de ogen niet gunnen? De leerlingen die u nu lesgeeft, moeten zichzelf straks staande houden in een snel veranderende maatschappij, waarin communicatie een cruciale rol speelt. De 21e eeuw stelt nieuwe eisen aan kinderen, en dus ook aan hun leerkrachten. DKJL geeft antwoord op uw vragen. DKJL is het leren van NU.”

AppleMark

Marije Fris (leerkracht, projectmanager en docent DKJL). “Wanneer ik vroeger met mijn ouders en zus aan tafel zat, was er nauwelijks een onderwerp dat niet kon worden besproken. Er werd altijd naar elkaars mening gevraagd en vooral doorgevraagd: "Maar waaróm vind je dat dan?". Natuurlijk ben je het niet altijd eens, maar als je het gevoel hebt dat je mening ertoe doet wordt discussiëren heel normaal en leuk. Dat blijkt maar al te vaak tijdens een discussieles in de klas. Kinderen hebben de meest verrassende ideeën, soms zo scherp of wars van de conventionele weg dat je met bewondering staat te kijken hoe raak het is. De lessen van DKJL zetten kinderen aan het denken en geven hen een instrument in handen om zich sterker te uiten. En dat is voor iedereen nuttig.”

DSC03806

 

Martien Verheyden (onderwijskundige, docent DKJL). “Discussiëren heb ik van huis uit meegekregen. Bij mij is echt alles een discussie waard. Niets is 'zomaar'. Ik vind het erg interessant om de mening van de ander te horen. Soms daag ik de mensen om me heen uit om zo achter hun mening te komen, om er vervolgens lekker op door te discussiëren. Helaas roepen mensen vaak maar wat en kunnen zij hun standpunten niet onderbouwen met argumenten. Met kinderen is het super om te discussiëren. Zij zijn open en eerlijk. Hun kijk op de wereld is verhelderend en vaak zeer to the point. Geen gedraai maar recht uit het hart. Zoals het hoort te zijn! Leren discussiëren is een voorwaarde om deze open houding te behouden. Iedereen heeft het recht op een eigen mening en iedereen telt.”

380884_10150391649427296_513867295_8082768_2037201406_n-1

 

Christine van Buuren (leerkracht en docent DKJL). “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. Kinderen zijn vaak nog niet ‘gekleurd’ door de mening van volwassenen. Als DKJL docent ben ik er om kinderen inzicht te geven in manieren van discussiëren en om kinderen hun eigen mening te leren onderbouwen. Door middel van goed kunnen discussiëren kunnen we in de toekomst nog meer van elkaar leren!”

joris

 

Joris Dullaert (trainer, student psychologie, docent DKJL). “Veel jongeren die ik spreek hebben overtuigingen die ze baseren op de mening van hun directe familie of vrienden. Het gaat dan bijvoorbeeld om ideeën die ze hebben over andere klasgenoten, geloofsovertuigingen of maatschappelijke thema's. Omdat ze hier soms nauwelijks over praten, worden vooroordelen in stand gehouden en ontstaat een beeld waardoor ze zichzelf en anderen tekort doen. Door jongeren te leren discussiëren verkrijgen ze nieuwe vaardigheden waardoor ze weerbaarder in het leven staan. Daarnaast leren ze zichzelf en elkaar beter kennen. Deze kennis is essentieel voor het ontplooien van jezelf en het accepteren van anderen.”

IMG_8428

 

Jeffrey Bult (leerkracht, docent DKJL). “Als leerkracht maak ik regelmatig mee dat leerlingen zich niet kunnen verwoorden. 'Nou gewoon, daarom!', of een soortgelijke uitspraak is dan veel gehoord. Maar 'Nou gewoon, daarom.'’ stuit vaak op onbegrip. De frustraties groeien en een ruzie is het gevolg. Wanneer leerlingen leren discussiëren, leren ze niet alleen om op basis van argumenten duidelijk te maken wat ze vinden en willen, maar ze leren ook te luisteren en open te staan voor de mening van een ander, die te weerleggen of te accepteren. Zo komen ze tot nieuwe inzichten.”

46520_489623534407_513204407_7053814_7653698_n

 

Anna van Zadelhof (student sociologie, docent DKJL). “Vroeger zei mijn vader altijd dat ik advocate zou moeten worden. Elke zaak zou ik winnen door mijn onuitputtelijke discussiedrang en vermogen. Ambities voor de advocatuur heb ik nooit ontwikkeld. Maar mijn passie voor discussie is nooit verloren gegaan. Nadat ik mijn studie Pedagogische Wetenschappen had afgerond bleef het idee in mijn hoofd hangen dat op scholen te weinig aandacht wordt besteed aan filosoferen, reflecteren, discussiëren en vooral zelf leren nadenken. Totdat ik van de stichting DKJL hoorde. De competenties die kinderen leren tijdens deze cursus komen een leven lang van pas en zijn van waarde voor een individu maar ook voor een samenleving.”

886662_10200272749474277_805080951_o 

Marijn Kool (docent UvA, docent DKJL). Het belangrijkste gedeelte van je jeugd zit je op school, in de klas. En er gebeurt zo ontzettend veel naast het schoolwerk! Er worden vrienden gemaakt, maar ook vijanden; er wordt gepest en voor het eerst gekust; er zijn kliekjes en ook kinderen die zich niet thuis voelen. Ik had zelf een leuke basisschooltijd. De brugklas was een lastige overgangsperiode waar ik kort werd gepest, maar vanaf de derde klas heb ik het heel goed gehad. Helaas geldt dit niet voor iedereen. Bij DKJL heb ik een prachtige plek gevonden om zowel leuke als lastige onderwerpen in een klas bespreekbaar te maken. Discussiëren leert kinderen om naar elkaar te luisteren en leidt tot meer onderling begrip en respect. Het creëren van een prettige, veilige sfeer is mijn taak, als docent, en dat vind ik razend interessant en inspirerend.

178503_10151042169520664_434833765_o

 

Cato Oosterwijk (orthopedagoge, trainer en docent DKJL). “Als kind ontdekte ik het spelen met taal en nog steeds maak ik graag liedjes, teksten en speeches. Het woord voeren blijft uitdagend, net als een discussie voeren. In een debatbattle in een gesloten jeugdinrichting noemde een jongen discussie 'een wedstrijd met woorden'. In deze gesloten omgeving was er wel de vrijheid om van mening te wisselen over onderwerpen die de jongeren zelf bedachten: 'Wilders moet bestraft' en: 'kinderen horen niet achter de tralies'. Met inhoudelijke en creatieve argumenten verrasten de deelnemers zichzelf en hun omgeving. Je eigen mening geven blijkt een krachtig middel waarmee je een beeld kunt veranderen. Speel met taal en ontdek het zelf.”

AppleMark

 

Esmond Andjal (filmwetenschapper, student Pabo, docent DKJL). “Soms kun je snel je mening klaar hebben over iets of iemand. Maar heb je dan wel echt nagedacht over de situatie of de persoon in kwestie? Wat zijn de achtergronden en wat kunnen de gevolgen zijn van een bepaalde stellingname? Dit zijn enkele vragen die je zou kunnen stellen voordat je jouw mening vormt. Een mening hebben we allemaal. Het is echter de kunst om die mening onderbouwd en doordacht te presenteren. Hiervoor dien je kennis van de wereld om je heen, kennis van jezelf en een flinke dosis inlevingsvermogen te hebben. DKJL biedt leerlingen de mogelijkheid om dit te ontwikkelen. Tijdens de lessen laten de jongeren zien dat ze uitermate goed in staat zijn te verwoorden wat ze echt vinden, denken en voelen. Ze luisteren écht naar elkaar. Zo ontstaat een gezonde dialoog. Iets waarmee je binnen en buiten de school je voordeel mee kunt doen.

459514_3238440672630_33978405_o (1)

 

Kathelijn Rombaut(projectleider, docent DKJL). "I want everybody to be smart. As smart as they can be. A world of ignorant people is too dangerous to live in.” Deze uitspraak van Garson Kanin hangt bij mij aan de muur. Als mensen leren met elkaar te spreken, dan leren ze ook om naar elkaar te kijken. Elkaar ZIEN leidt tot meer wederzijds begrip. Je eigen mening hebben en leren geven met respect en met begrip voor anderen, dat wil ik anderen leren. Ook al ben je nog zo verschillend, met respect voor elkaars, en je eigen, mening, wordt de wereld steeds een beetje mooier.