Discussieren Kun Je Leren

Discussiëren

Voor deze pagina is nog geen content beschikbaar

  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Tamara Notten

    Tamara Notten


    Projectmanager
     
    Op de middelbare school kwam ik in aanraking met het praten over gevoelige onderwerpen.A ls 13-jarige ging ik het gesprek aan over seksualiteit, veilig vrijen, HIV/Aids en de stigma's daar omheen. 
  • Amsterdammertje van het Jaar 2022

    Amsterdammertje van het Jaar 2022


    De aanmeldingen voor het Amsterdammertje van het Jaar 2022 zijn nu geopend! Ken jij een initiatief door Amsterdamse jongeren die de stad en haar mensen een stukje mooier heeft gemaakt? Klik dan hier en geef dit initatief snel op!
  • Enthousiaste debathelden op de Amsterdamse Debatbattle

    Enthousiaste debathelden op de Amsterdamse Debatbattle


  • Debaterende kinderen Amsterdamse Debatbattle

    Debaterende kinderen Amsterdamse Debatbattle


  • verbaasde winnaar debat

    verbaasde winnaar debat


  • Verbaasde winnaar debat

    Verbaasde winnaar debat


  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Amsterdamse Debatbattle '23

    Amsterdamse Debatbattle '23


    Met de Amsterdamse Debatbattle nodigen wij scholen uit om uit hun sociale ‘bubbel’ te treden, contact te maken met andere scholen en het gesprek aan te gaan over stellingen die door debathelden zijn gekozen.
  • ADB 2022

    ADB 2022


  • Basisonderwijs

    Basisonderwijs


    Hier vind je onze programma’s voor het basisonderwijs.
     
    DKJL geeft op een creatieve manier invulling aan de ontmoeting tussen doelgroepen die van elkaar kunnen leren. Wij dagen basisscholen uit om actieve, constructieve gesprekken te voeren en unieke ontmoetingen te organiseren. DKJL schroomt geen discussie en helpt bij vormgeven en invullen van de dialoog, de discussie en het debat.
  • Foto ADB 2022

    Foto ADB 2022


  • Christeley (17)

    Christeley (17)


    Christeley is verantwoordelijk voor het bedenken en daadwerkelijk invoeren van een Buddy-systeem en peer-to-peer huiswerkbegeleiding op het lr. Lelylyceum. Ook is ze dit schooljaar MR-lid geworden en heeft ze samen met andere leerlingen de aanbeveling gedaan om peer-to-peer huiswerkbegeleiding te introduceren. Het mes snijdt aan twee kanten: verbinding, uitwisselingen en het oefenen van verantwoordelijkheid bij leerlingen, anderzijds laat dit zien dat bij goede organisatie NPO/achterstandsgelden niet altijd bij externe bureaus terecht hoeven komen.
  • Sytze (16)

    Sytze (16)


    Sytze protesteert tegen het klimaatbeleid
     
    Sytze gaat al sinds hij 12 jaar is de straat op om te protesteren tegen het klimaatbeleid. Hij is aangesloten bij Fridays for Future, organiseert acties met de Amsterdamse Klimaatcoalitie en bood met Klimaat in de Klas een manifest aan, aan Tweede Kamerleden. Hij werkte mee aan het Klimaatalarm van 14 maart 2021, waar hij een indrukwekkende speech gaf.
     
  • Kymmora (16)

    Kymmora (16)


    Kymmora zet zich in tegen onrecht en racisme
     
    Kymmora wil Amsterdam een beetje mooier maken voor een nieuwe generatie, door zich in te zetten tegen onrecht en racisme. Dat doet ze als jeugdlobbyist in Zuidoost. Vanuit deze rol en geeft ze advies over beleid rondom jeugd in het stadsdeel. Ze is een actieve alumna voor de IMC Weekendschoo en een van de oprichters van Bims Tour Guides. En haar scholierencolumn over ‘Zwart zijn in een witte wereld’ werd gepubliceerd in het Parool.
  • Shajan & Aliya (16 & 17)

    Shajan & Aliya (16 & 17)


    Shajan en Aliya hebben 12 weken lang hun handen uit de mouwen gestoken bij verzorgingshuis Het Schouw.
     
    Doen wat ze zo leuk vinden en tegelijkertijd nieuwe ervaringen opdoen. “We hielpen een keer in de week mee in het avondrestaurant. Twaalf weken lang. We dekten de tafels, brachten eten rond, ruimden alles op en maakten alles schoon. Eerst waren we een beetje bang om het verkeerd te doen, maar het was eigenlijk erg leuk.”
  • Yoel (16)

    Yoel (16)


    Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren 
     
    Yoel is onderdeel van het het UNICEF jongerenpanel. Hij staat hier bekend om zijn kritische blik en bevlogenheid. Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren en vroeg aan (toenmalig) demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis: Wat doet de overheid aan het bevorderen van mentale gezondheid van kinderen en jongeren? En waarom is gezond eten zo duur?
  • Chaimae (15)

    Chaimae (15)


    Chaimae voetbalt op plekken waar er aandacht nodig is voor de jongeren.
     
    Als rolmodel en jongerencoach is zij voor veel jongeren in Nieuw-West een voorbeeld. Chaimae organiseert verschillende clinics, shows, panna shows, workshops en wedstrijden door heel Amsterdam. Onlangs nam zij de  Young Amsterdam Award ‘Held van Nieuw- West’ in ontvangst.
     
  • Adiza (17)

    Adiza (17)


    Adiza is een voorbeeld voor veel tieners Amsterdam Oost
     
    Adiza staat voor iedereen die dat nodig heeft klaar. Ze geeft huiswerkbegeleiding in Amsterdam Oost en doet allerlei klusjes bij oudere mensen thuis. Adiza inspireert kinderen en jongeren door te vertellen over haar droom: cardioloog worden. Ze kwam op het idee om zorgpersoneel van het OLVG en de brandweer in het zonnetje te zetten. Ze organiseerde een optreden met haar dansgroep en gaf daar een extra persoonlijke touch aan door zelfgemaakte kaarten te schrijven.
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Tamara Notten

    Tamara Notten


    Projectmanager
     
    Op de middelbare school kwam ik in aanraking met het praten over gevoelige onderwerpen.A ls 13-jarige ging ik het gesprek aan over seksualiteit, veilig vrijen, HIV/Aids en de stigma's daar omheen. 
  • Amsterdammertje van het Jaar 2022

    Amsterdammertje van het Jaar 2022


    De aanmeldingen voor het Amsterdammertje van het Jaar 2022 zijn nu geopend! Ken jij een initiatief door Amsterdamse jongeren die de stad en haar mensen een stukje mooier heeft gemaakt? Klik dan hier en geef dit initatief snel op!
  • Enthousiaste debathelden op de Amsterdamse Debatbattle

    Enthousiaste debathelden op de Amsterdamse Debatbattle


  • Debaterende kinderen Amsterdamse Debatbattle

    Debaterende kinderen Amsterdamse Debatbattle


  • verbaasde winnaar debat

    verbaasde winnaar debat


  • Verbaasde winnaar debat

    Verbaasde winnaar debat


  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Amsterdamse Debatbattle '23

    Amsterdamse Debatbattle '23


    Met de Amsterdamse Debatbattle nodigen wij scholen uit om uit hun sociale ‘bubbel’ te treden, contact te maken met andere scholen en het gesprek aan te gaan over stellingen die door debathelden zijn gekozen.
  • ADB 2022

    ADB 2022


  • Basisonderwijs

    Basisonderwijs


    Hier vind je onze programma’s voor het basisonderwijs.
     
    DKJL geeft op een creatieve manier invulling aan de ontmoeting tussen doelgroepen die van elkaar kunnen leren. Wij dagen basisscholen uit om actieve, constructieve gesprekken te voeren en unieke ontmoetingen te organiseren. DKJL schroomt geen discussie en helpt bij vormgeven en invullen van de dialoog, de discussie en het debat.
  • Foto ADB 2022

    Foto ADB 2022


  • Christeley (17)

    Christeley (17)


    Christeley is verantwoordelijk voor het bedenken en daadwerkelijk invoeren van een Buddy-systeem en peer-to-peer huiswerkbegeleiding op het lr. Lelylyceum. Ook is ze dit schooljaar MR-lid geworden en heeft ze samen met andere leerlingen de aanbeveling gedaan om peer-to-peer huiswerkbegeleiding te introduceren. Het mes snijdt aan twee kanten: verbinding, uitwisselingen en het oefenen van verantwoordelijkheid bij leerlingen, anderzijds laat dit zien dat bij goede organisatie NPO/achterstandsgelden niet altijd bij externe bureaus terecht hoeven komen.
  • Sytze (16)

    Sytze (16)


    Sytze protesteert tegen het klimaatbeleid
     
    Sytze gaat al sinds hij 12 jaar is de straat op om te protesteren tegen het klimaatbeleid. Hij is aangesloten bij Fridays for Future, organiseert acties met de Amsterdamse Klimaatcoalitie en bood met Klimaat in de Klas een manifest aan, aan Tweede Kamerleden. Hij werkte mee aan het Klimaatalarm van 14 maart 2021, waar hij een indrukwekkende speech gaf.
     
  • Kymmora (16)

    Kymmora (16)


    Kymmora zet zich in tegen onrecht en racisme
     
    Kymmora wil Amsterdam een beetje mooier maken voor een nieuwe generatie, door zich in te zetten tegen onrecht en racisme. Dat doet ze als jeugdlobbyist in Zuidoost. Vanuit deze rol en geeft ze advies over beleid rondom jeugd in het stadsdeel. Ze is een actieve alumna voor de IMC Weekendschoo en een van de oprichters van Bims Tour Guides. En haar scholierencolumn over ‘Zwart zijn in een witte wereld’ werd gepubliceerd in het Parool.
  • Shajan & Aliya (16 & 17)

    Shajan & Aliya (16 & 17)


    Shajan en Aliya hebben 12 weken lang hun handen uit de mouwen gestoken bij verzorgingshuis Het Schouw.
     
    Doen wat ze zo leuk vinden en tegelijkertijd nieuwe ervaringen opdoen. “We hielpen een keer in de week mee in het avondrestaurant. Twaalf weken lang. We dekten de tafels, brachten eten rond, ruimden alles op en maakten alles schoon. Eerst waren we een beetje bang om het verkeerd te doen, maar het was eigenlijk erg leuk.”
  • Yoel (16)

    Yoel (16)


    Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren 
     
    Yoel is onderdeel van het het UNICEF jongerenpanel. Hij staat hier bekend om zijn kritische blik en bevlogenheid. Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren en vroeg aan (toenmalig) demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis: Wat doet de overheid aan het bevorderen van mentale gezondheid van kinderen en jongeren? En waarom is gezond eten zo duur?
  • Chaimae (15)

    Chaimae (15)


    Chaimae voetbalt op plekken waar er aandacht nodig is voor de jongeren.
     
    Als rolmodel en jongerencoach is zij voor veel jongeren in Nieuw-West een voorbeeld. Chaimae organiseert verschillende clinics, shows, panna shows, workshops en wedstrijden door heel Amsterdam. Onlangs nam zij de  Young Amsterdam Award ‘Held van Nieuw- West’ in ontvangst.
     
  • Adiza (17)

    Adiza (17)


    Adiza is een voorbeeld voor veel tieners Amsterdam Oost
     
    Adiza staat voor iedereen die dat nodig heeft klaar. Ze geeft huiswerkbegeleiding in Amsterdam Oost en doet allerlei klusjes bij oudere mensen thuis. Adiza inspireert kinderen en jongeren door te vertellen over haar droom: cardioloog worden. Ze kwam op het idee om zorgpersoneel van het OLVG en de brandweer in het zonnetje te zetten. Ze organiseerde een optreden met haar dansgroep en gaf daar een extra persoonlijke touch aan door zelfgemaakte kaarten te schrijven.