Discussieren kun je leren

Discussiëren

Voor deze pagina is nog geen content beschikbaar

  • Christeley (17)

    Christeley (17)


    Christeley is verantwoordelijk voor het bedenken en daadwerkelijk invoeren van een Buddy-systeem en peer-to-peer huiswerkbegeleiding op het lr. Lelylyceum. Ook is ze dit schooljaar MR-lid geworden en heeft ze samen met andere leerlingen de aanbeveling gedaan om peer-to-peer huiswerkbegeleiding te introduceren. Het mes snijdt aan twee kanten: verbinding, uitwisselingen en het oefenen van verantwoordelijkheid bij leerlingen, anderzijds laat dit zien dat bij goede organisatie NPO/achterstandsgelden niet altijd bij externe bureaus terecht hoeven komen.
  • Sytze (16)

    Sytze (16)


    Sytze protesteert tegen het klimaatbeleid
     
    Sytze gaat al sinds hij 12 jaar is de straat op om te protesteren tegen het klimaatbeleid. Hij is aangesloten bij Fridays for Future, organiseert acties met de Amsterdamse Klimaatcoalitie en bood met Klimaat in de Klas een manifest aan, aan Tweede Kamerleden. Hij werkte mee aan het Klimaatalarm van 14 maart 2021, waar hij een indrukwekkende speech gaf.
     
  • Kymmora (16)

    Kymmora (16)


    Kymmora zet zich in tegen onrecht en racisme
     
    Kymmora wil Amsterdam een beetje mooier maken voor een nieuwe generatie, door zich in te zetten tegen onrecht en racisme. Dat doet ze als jeugdlobbyist in Zuidoost. Vanuit deze rol en geeft ze advies over beleid rondom jeugd in het stadsdeel. Ze is een actieve alumna voor de IMC Weekendschoo en een van de oprichters van Bims Tour Guides. En haar scholierencolumn over ‘Zwart zijn in een witte wereld’ werd gepubliceerd in het Parool.
  • Shajan & Aliya (16 & 17)

    Shajan & Aliya (16 & 17)


    Shajan en Aliya hebben 12 weken lang hun handen uit de mouwen gestoken bij verzorgingshuis Het Schouw.
     
    Doen wat ze zo leuk vinden en tegelijkertijd nieuwe ervaringen opdoen. “We hielpen een keer in de week mee in het avondrestaurant. Twaalf weken lang. We dekten de tafels, brachten eten rond, ruimden alles op en maakten alles schoon. Eerst waren we een beetje bang om het verkeerd te doen, maar het was eigenlijk erg leuk.”
  • Yoel (16)

    Yoel (16)


    Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren 
     
    Yoel is onderdeel van het het UNICEF jongerenpanel. Hij staat hier bekend om zijn kritische blik en bevlogenheid. Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren en vroeg aan (toenmalig) demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis: Wat doet de overheid aan het bevorderen van mentale gezondheid van kinderen en jongeren? En waarom is gezond eten zo duur?
  • Chaimae (15)

    Chaimae (15)


    Chaimae voetbalt op plekken waar er aandacht nodig is voor de jongeren.
     
    Als rolmodel en jongerencoach is zij voor veel jongeren in Nieuw-West een voorbeeld. Chaimae organiseert verschillende clinics, shows, panna shows, workshops en wedstrijden door heel Amsterdam. Onlangs nam zij de  Young Amsterdam Award ‘Held van Nieuw- West’ in ontvangst.
     
  • Adiza (17)

    Adiza (17)


    Adiza is een voorbeeld voor veel tieners Amsterdam Oost
     
    Adiza staat voor iedereen die dat nodig heeft klaar. Ze geeft huiswerkbegeleiding in Amsterdam Oost en doet allerlei klusjes bij oudere mensen thuis. Adiza inspireert kinderen en jongeren door te vertellen over haar droom: cardioloog worden. Ze kwam op het idee om zorgpersoneel van het OLVG en de brandweer in het zonnetje te zetten. Ze organiseerde een optreden met haar dansgroep en gaf daar een extra persoonlijke touch aan door zelfgemaakte kaarten te schrijven.
  • Mila, Tieske, Lara & Mara (14)

    Mila, Tieske, Lara & Mara (14)


    Mila, Tieske, Lara en Mara zorgden voor gratis menstruatieproducten op hun school
     
    Mila, Tieske, Lara en Mara zorgden in het kader van hun Stadslab project voor gratis menstruatieproducten op hun school, om zo het taboe op menstruatie(armoede) te doorbreken. “Wij kiezen er niet voor ongesteld te worden, maar hier wel (te hoge) prijzen voor betalen. Menstruatieproducten horen basisproducten te zijn en geen luxe!”
  • Saira (17)

    Saira (17)


    Saira doet ontzettend veel.
     
    Ze is vrijwilliger bij Ympact 020, Take Care (voor jonge mantelzorgers) en bij IMC Weekendschool Zuidoost. Ze is oud leerling van de Weekendschool, maar staat ook al een jaar lang elke zondag klaar om de huidige leerlingen te begeleiden.”Saira is iemand op wie je kan bouwen. Ze doet alles wat ze zegt, is leergierig en betrokken bij al haar medemensen. Ze is een bescheiden meid met grootse toekomstplannen”.
  • Chantal Deken

    Chantal Deken


    Directeur
     
    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. 
  • foto ADB 21

    foto ADB 21


  • foto Love=Love Alkmaar

    foto Love=Love Alkmaar


  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Basisonderwijs

    Basisonderwijs


    Hier vind je onze programma’s voor het basisonderwijs.
     
    DKJL geeft op een creatieve manier invulling aan de ontmoeting tussen doelgroepen die van elkaar kunnen leren. Wij dagen basisscholen uit om actieve, constructieve gesprekken te voeren en unieke ontmoetingen te organiseren. DKJL schroomt geen discussie en helpt bij vormgeven en invullen van de dialoog, de discussie en het debat.
  • Voortgezet onderwijs

    Voortgezet onderwijs


    Hier vind je onze programma’s voor het voortgezet onderwijs.
     
    DKJL stimuleert meningsvorming bij leerlingen. Een team van bevlogen docenten, trainers, moderatoren en ambassadeurs faciliteren jaarlijks het gesprek met én tussen leerlingen. Wij bereiken tienduizenden leerlingen per jaar en een steeds bredere doelgroep in Nederland, België, Suriname en op Curaçao.
     
    Onze programma’s zijn:
  • MBO

    MBO


    Hier vind je onze programma’s voor het middelbaar beroepsonderwijs.
     
    DKJL staat bekend om masterclasses en eigentijdse ontmoetingen. Programma’s van DKJL leveren geen duimdikke rapporten op, maar korte aftermovies, visual storiesen two-pagers. Hiermee zet DKJL een thermometer in de samenleving. Wij weten wat er speelt, weten waarover jongeren willen praten en wat zij belangrijk vinden.
     
    Onze programma’s zijn:
  • Wie zijn wij?

    Wie zijn wij?


    Stichting Discussiëren Kun Je Leren is sinds 2007 een begrip in Amsterdam en breidt zich uit over Nederland. Dit is mogelijk dankzij een team van bevlogen docenten, ambassadeurs, professionals, raad van toezicht én vele scholen, docenten, kinderen en jongeren die al jaren enthousiast deelnemen aan onze programma's.
  • Prijswinnend

    Prijswinnend


    In 2015 won oprichter Chantal Deken de AUV-alumnusprijs en in 1999 de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs. "Wat mij raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s mijden, terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?"
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Amsterdammertje van het Jaar 2021

    Amsterdammertje van het Jaar 2021


    Hier lees je meer over het Amsterdammertje van het Jaar 2021.
  • Christeley (17)

    Christeley (17)


    Christeley is verantwoordelijk voor het bedenken en daadwerkelijk invoeren van een Buddy-systeem en peer-to-peer huiswerkbegeleiding op het lr. Lelylyceum. Ook is ze dit schooljaar MR-lid geworden en heeft ze samen met andere leerlingen de aanbeveling gedaan om peer-to-peer huiswerkbegeleiding te introduceren. Het mes snijdt aan twee kanten: verbinding, uitwisselingen en het oefenen van verantwoordelijkheid bij leerlingen, anderzijds laat dit zien dat bij goede organisatie NPO/achterstandsgelden niet altijd bij externe bureaus terecht hoeven komen.
  • Sytze (16)

    Sytze (16)


    Sytze protesteert tegen het klimaatbeleid
     
    Sytze gaat al sinds hij 12 jaar is de straat op om te protesteren tegen het klimaatbeleid. Hij is aangesloten bij Fridays for Future, organiseert acties met de Amsterdamse Klimaatcoalitie en bood met Klimaat in de Klas een manifest aan, aan Tweede Kamerleden. Hij werkte mee aan het Klimaatalarm van 14 maart 2021, waar hij een indrukwekkende speech gaf.
     
  • Kymmora (16)

    Kymmora (16)


    Kymmora zet zich in tegen onrecht en racisme
     
    Kymmora wil Amsterdam een beetje mooier maken voor een nieuwe generatie, door zich in te zetten tegen onrecht en racisme. Dat doet ze als jeugdlobbyist in Zuidoost. Vanuit deze rol en geeft ze advies over beleid rondom jeugd in het stadsdeel. Ze is een actieve alumna voor de IMC Weekendschoo en een van de oprichters van Bims Tour Guides. En haar scholierencolumn over ‘Zwart zijn in een witte wereld’ werd gepubliceerd in het Parool.
  • Shajan & Aliya (16 & 17)

    Shajan & Aliya (16 & 17)


    Shajan en Aliya hebben 12 weken lang hun handen uit de mouwen gestoken bij verzorgingshuis Het Schouw.
     
    Doen wat ze zo leuk vinden en tegelijkertijd nieuwe ervaringen opdoen. “We hielpen een keer in de week mee in het avondrestaurant. Twaalf weken lang. We dekten de tafels, brachten eten rond, ruimden alles op en maakten alles schoon. Eerst waren we een beetje bang om het verkeerd te doen, maar het was eigenlijk erg leuk.”
  • Yoel (16)

    Yoel (16)


    Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren 
     
    Yoel is onderdeel van het het UNICEF jongerenpanel. Hij staat hier bekend om zijn kritische blik en bevlogenheid. Yoel zet zich in voor het mentaal welzijn van jongeren en vroeg aan (toenmalig) demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis: Wat doet de overheid aan het bevorderen van mentale gezondheid van kinderen en jongeren? En waarom is gezond eten zo duur?
  • Chaimae (15)

    Chaimae (15)


    Chaimae voetbalt op plekken waar er aandacht nodig is voor de jongeren.
     
    Als rolmodel en jongerencoach is zij voor veel jongeren in Nieuw-West een voorbeeld. Chaimae organiseert verschillende clinics, shows, panna shows, workshops en wedstrijden door heel Amsterdam. Onlangs nam zij de  Young Amsterdam Award ‘Held van Nieuw- West’ in ontvangst.
     
  • Adiza (17)

    Adiza (17)


    Adiza is een voorbeeld voor veel tieners Amsterdam Oost
     
    Adiza staat voor iedereen die dat nodig heeft klaar. Ze geeft huiswerkbegeleiding in Amsterdam Oost en doet allerlei klusjes bij oudere mensen thuis. Adiza inspireert kinderen en jongeren door te vertellen over haar droom: cardioloog worden. Ze kwam op het idee om zorgpersoneel van het OLVG en de brandweer in het zonnetje te zetten. Ze organiseerde een optreden met haar dansgroep en gaf daar een extra persoonlijke touch aan door zelfgemaakte kaarten te schrijven.
  • Mila, Tieske, Lara & Mara (14)

    Mila, Tieske, Lara & Mara (14)


    Mila, Tieske, Lara en Mara zorgden voor gratis menstruatieproducten op hun school
     
    Mila, Tieske, Lara en Mara zorgden in het kader van hun Stadslab project voor gratis menstruatieproducten op hun school, om zo het taboe op menstruatie(armoede) te doorbreken. “Wij kiezen er niet voor ongesteld te worden, maar hier wel (te hoge) prijzen voor betalen. Menstruatieproducten horen basisproducten te zijn en geen luxe!”
  • Saira (17)

    Saira (17)


    Saira doet ontzettend veel.
     
    Ze is vrijwilliger bij Ympact 020, Take Care (voor jonge mantelzorgers) en bij IMC Weekendschool Zuidoost. Ze is oud leerling van de Weekendschool, maar staat ook al een jaar lang elke zondag klaar om de huidige leerlingen te begeleiden.”Saira is iemand op wie je kan bouwen. Ze doet alles wat ze zegt, is leergierig en betrokken bij al haar medemensen. Ze is een bescheiden meid met grootse toekomstplannen”.
  • Chantal Deken

    Chantal Deken


    Directeur
     
    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. 
  • foto ADB 21

    foto ADB 21


  • foto Love=Love Alkmaar

    foto Love=Love Alkmaar


  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Basisonderwijs

    Basisonderwijs


    Hier vind je onze programma’s voor het basisonderwijs.
     
    DKJL geeft op een creatieve manier invulling aan de ontmoeting tussen doelgroepen die van elkaar kunnen leren. Wij dagen basisscholen uit om actieve, constructieve gesprekken te voeren en unieke ontmoetingen te organiseren. DKJL schroomt geen discussie en helpt bij vormgeven en invullen van de dialoog, de discussie en het debat.
  • Voortgezet onderwijs

    Voortgezet onderwijs


    Hier vind je onze programma’s voor het voortgezet onderwijs.
     
    DKJL stimuleert meningsvorming bij leerlingen. Een team van bevlogen docenten, trainers, moderatoren en ambassadeurs faciliteren jaarlijks het gesprek met én tussen leerlingen. Wij bereiken tienduizenden leerlingen per jaar en een steeds bredere doelgroep in Nederland, België, Suriname en op Curaçao.
     
    Onze programma’s zijn:
  • MBO

    MBO


    Hier vind je onze programma’s voor het middelbaar beroepsonderwijs.
     
    DKJL staat bekend om masterclasses en eigentijdse ontmoetingen. Programma’s van DKJL leveren geen duimdikke rapporten op, maar korte aftermovies, visual storiesen two-pagers. Hiermee zet DKJL een thermometer in de samenleving. Wij weten wat er speelt, weten waarover jongeren willen praten en wat zij belangrijk vinden.
     
    Onze programma’s zijn:
  • Wie zijn wij?

    Wie zijn wij?


    Stichting Discussiëren Kun Je Leren is sinds 2007 een begrip in Amsterdam en breidt zich uit over Nederland. Dit is mogelijk dankzij een team van bevlogen docenten, ambassadeurs, professionals, raad van toezicht én vele scholen, docenten, kinderen en jongeren die al jaren enthousiast deelnemen aan onze programma's.
  • Prijswinnend

    Prijswinnend


    In 2015 won oprichter Chantal Deken de AUV-alumnusprijs en in 1999 de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs. "Wat mij raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s mijden, terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?"
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Amsterdammertje van het Jaar 2021

    Amsterdammertje van het Jaar 2021


    Hier lees je meer over het Amsterdammertje van het Jaar 2021.