Discussieren kun je leren

Discussiëren
Projecten per thema

Projecten per thema

Sinds 2007 organiseert DKJL projecten over de meest uiteenlopende thema's. Elk jaar vragen we aan tienduizend kinderen en jongeren: "Waar wil je over discussiëren?" Zo signaleren wij trends. Steeds vaker worden we gevraagd om het debat te voeren over milieu en klimaatverandering. Maar ook disciminatie/ inclusie en mentale weerbaarheid zijn belangrijke thema's. In tijden van Corona gaat het uiteraard over onze gezondheid, maar ook over verbinding en gemeenschapszin.

 

Andere veelbesproken thema's zijn: financiele verantwoordelijkheid, mensenrechten, mediawijsheid en seksuele weerbaarheid. 

 

  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Sinds 2008 organiseert DKJL met steun van de gemeente Amsterdam de Amsterdamse Debatbattle. Een uniek evenement dat leerlingen van groep 7 een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat kinderen beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • lhbti-emancipatie

    lhbti-emancipatie


    Gevoelige vragen als: "Voel je je veilig op school om uit de kast te komen?" en "Gaan religie en homoseksualiteit samen?", gaat DKJL niet uit de weg. We vinden het belangrijk om hier met jongeren over in gesprek te gaan, te horen wat hen bezig houdt en hoe zij hier over denken. 

    DKJL heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van homodiscriminatie en lhbti-emancipatie. Onze masterclasses zijn geschikt voor jongeren uit groep 8, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.
     
  • Het duurzaamheidsdebat

    Het duurzaamheidsdebat


    DKJL signaleert trends.
     
    Steeds vaker vragen kinderen en jongeren aan ons: "Mogen we discussiëren over het milieu?" Veel kinderen maken zich zorgen om klimaatverandering. Hoog tijd voor een goed gesprek over: "Wat heb jij over voor een beter milieu?"
     
  • Amsterdammertje van het Jaar

    Amsterdammertje van het Jaar


    Verschilmakers!
     
    Het Amsterdammertje van het Jaar is de jaarlijkse verkiezing voor kinderen en jongeren van 8 t/m 18 jaar die iets bijzonders doen voor iets of iemand anders, zonder daar iets voor terug te verwachten. Van een fanatieke vrijwilliger tot klimaat- of mensenrechtenactivist. Echte verschilmakers die goed voor de stad zorgen, en voor elkaar.
  • Het debat #OOKIK

    Het debat #OOKIK


    De internationale aidsconferentie 2018 was in Amsterdam. Met als doel: Hiv de wereld uit. Het wordt dankzij medicijnen als PrEP steeds realistischer. Toch krijgen nog steeds één á twee jongeren per week de diagnose hiv. Wat is hier aan de hand?
     
  • Week van het Geld

    Week van het Geld


    Geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar kinderen en jongeren zetten deze thema's structureel hoog op de agenda. DKJL praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld. Met deze programma's bereiken we scholen en gemeenten in het hele land.
  • Het mensenrechtendebat

    Het mensenrechtendebat


    Ieder mens is gelijk, dat staat in artikel 1 van de Nederlandse grondwet én in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Maar betekent dit dat iedereen in Nederland daadwerkelijk gelijk wordt behandeld en dezelfde kansen krijgt? DKJL en Stichting art.1 gaan hierover het gesprek aan met leerlingen van het tweede leerjaar vmbo en havo. De thema's homodiscriminatie, islamofobie en xenofobie staan hierbij centraal. 
  • Onderwijsvernieuwing en technologie

    Onderwijsvernieuwing en technologie


    We leven in een tijd waarin de technologie razendsnel ontwikkelt. Dit heeft veel impact op de maatschappij en de wijze waarop we deze inrichten. Leerlingen worden vandaag opgeleid voor een toekomst waarvan we nog niet kunnen overzien hoe deze eruit zal zien. DKJL discussieert over de noodzaak van de inzet van technologie en de aanpassing van het onderwijs aan deze ontwikkeling.
  • Mediawijsheid

    Mediawijsheid


    Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs.
  • Pesten

    Pesten


    Pesten doet pijn. Het voorkomen of aanpakken van pesten krijgt de afgelopen jaren – terecht - veel aandacht in de media en is een belangrijke maatschappelijke uitdaging. De methodiek en het lesprogramma van Stichting Discussiëren Kun Je Leren nodigt leerlingen uit om oplossingsgericht na te denken over het thema pesten. DKJL stimuleert leerlingen om zélf maatregelen tegen pesten te verzinnen en escalatie te voorkomen.