Discussieren kun je leren

Discussiëren
Love = Love?!

Love = Love?!

“Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.

"Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.

“Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.

 

.

Lhbti-leerlingen voelen zich op veel scholen onveilig om hun coming out te hebben. Lhbti-docenten delen hun seksuele geaardheid niet altijd met hun klas. Schelden of grappen met 'homo' is voor de meeste leerlingen normaal. En voorlichting over homoseksualiteit, dat maakt nog geen structureel onderdeel uit van het curriculum.

 

DKJL zet zich sinds haar ontstaan intensief in voor het bespreekbaar maken van lhbti-emancipatie. Het programma 'Love=Love?!' werd in 2019 onderdeel van het educatieprogramma in verschillende Regenbooggemeenten. 

 

Bij het programma ‘Love = Love?!’ gaan scholieren met elkaar, met wethouders uit de gemeente en rolmodellen uit documentaire 'Pisnicht The Movie' in gesprek over wat liefde en relaties voor hen betekenen, en hoe verschillende identiteiten vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan. 

 

De stellingen die centraal staan?:

  • Les 1: Ouders/ verzorgers mogen zich ‘bemoeien’ met de relaties die hun kind aangaat.
  • Les 2: Als je scheldt met ‘homo’ ben je homofoob.

'Love=Love?!' kwam tot stand met andere een subsidie van Fonds21, stichting Florentine, de gemeente Purmerend en de gemeente Amsterdam. In  2020 bezoeken wij onder andere scholen in de gemeenten Alkmaar en Beverwijk. We zien ernaar uit.