Discussieren kun je leren

Discussiëren
  • Initiatiefnemer Chantal Deken

    Initiatiefnemer Chantal Deken


    Onderwijskundige & algemeen directeur
     
    Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
     In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
     
    "Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." 
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Interim zakelijk leider
     
    Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. 
  • Niek Peereboom

    Niek Peereboom


    Klantmanager en masterclassdocent 
     
    Als kind nam ik graag deel aan discussies. Ik was onder de indruk van mensen die een impopulair standpunt durfden in te nemen. 
     
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren."
  • Kirsten Lentjes

    Kirsten Lentjes


    Productiemedewerker en regisseur tijdens de DKJL debatbattles
     
    "De energie van die kinderen/jongeren tijdens een debatbattle vind ik elke keer weer overweldigend. Het is fantastisch om te zien hoe zij elke keer weer het podium pakken. De debatbattle een feestje waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar écht ontmoeten, waar ze met elkaar in gesprek gaan en elkaar leren kennen. Zo ontstaat begrip voor meningsverschillen. DKJL laat zien hoe het ook kan en dat we eigenlijk helemaal niet zo anders zijn dan we soms denken."
  • Marije Fris

    Marije Fris


    Trainer/coach en docent DKJL
     
    "Van discussie wordt de wereld een stukje mooier. Dat blijkt maar al te vaak tijdens een discussieles in de klas. Kinderen hebben de meest verrassende ideeën, soms zo scherp of wars van de conventionele weg dat je met bewondering staat te kijken hoe raak het is. DKJL zet kinderen aan het denken en leert ze op een concrete manier om zich sterker te uiten. Hoe tof is het als je dat al leert op je 6e, daar heb je je hele leven wat aan. ”
  • Martien Verheyden

    Martien Verheyden


    Onderwijskundige, docent DKJL

    “Discussiëren heb ik van huis uit meegekregen. Bij mij is echt alles een discussie waard. Niets is 'zomaar'. Ik vind het erg interessant om de mening van de ander te horen. Soms daag ik de mensen om me heen uit om zo achter hun mening te komen, om er vervolgens lekker op door te discussiëren. Helaas roepen mensen vaak maar wat en kunnen zij hun standpunten niet onderbouwen met argumenten. 
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Leerkracht, docent DKJL

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. 
  • Sebastian Weesjes

    Sebastian Weesjes


    Docent DKJL
     
    "Educatie beperkt zich niet alleen tot de schoolbanken, juíst niet! Natuurlijk kan je veel ‘leren’ uit boeken; je komt veel te weten. Maar het meest leer je toch van elkaar, van verhalen die je elkaar vertelt en van ervaringen die je deelt. 
  • Hannah Kooke

    Hannah Kooke


    Sociologe & docent DKJL      
                                                                
    "De kinderen en jongeren die ik spreek in Amsterdam (Nieuw-West) hebben genoeg te vertellen. En dat durven en doen ze ook. Van een onderbouwde mening over juf haar nieuwe Nikes tot actuele thema's die spelen op maatschappelijk vlak: luisteren en reageren mag altijd.
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Docent geschiedenis, docent DKJL
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. 
  • Jort Jacobs

    Jort Jacobs


    Docent DKJL 
     
    Voor mij is discussiëren kun je leren, leren van discussiëren. Op een toffe manier je mening leren beargumenteren voordat je iets zegt. Leer het nu en je hebt hier je leven lang plezier van. Het podium waar taboes eindelijk bespreekbaar worden.
  • Sharon van Wageningen

    Sharon van Wageningen


    Moderator & Docent DKJL 
     
    "Kinderen letterlijk een podium bieden waarop ze hun mening durven geven en onderbouwen. Niet alleen de kinderen die dit van huis uit al mee krijgen, maar juist ook de kinderen die hier minder mee in aanraking komen. Dat wil ik in de DKJL lessen te bereiken. De lessen werken verbindend, verhelderend en laten, denk ik, levenslessen voor altijd bij de kinderen achter.  
  • Klaartje van Beek

    Klaartje van Beek


    Docent DKJL
     
    "Kinderen van nu groeien op in een digitale wereld.  Een wereld waarin mensen hun mening veelal ongefundeerd via Facebook en Twitter en andere social media de wereld in slingeren. De dialoog is vaak ver te zoeken. Zonde want het kan ook anders. Maar dat moet je wel leren…
     
  • Stijn van Erp

    Stijn van Erp


    Projectmedewerker onderwijs, leerkracht & docent DKJL
     
    “Bij een discussie in de les maatschappijleer kreeg ik vaak het antwoord: 'Weet ik veel'. Keer op keer probeerde ik als docent de leerlingen duidelijk te maken dat het belangrijk is je mening te laten horen en dat je niet bang hoeft te zijn om hiervoor uit te komen. Geen enkele mening is fout, mits weloverwogen geformuleerd. De kracht van een goed argument kan van grote invloed zijn op je huidige en toekomstige leven. 
  • Carlien van Dijken

    Carlien van Dijken


    Docent DKJL
    "Door vroeger als kind te ruziën mijn oudere broers en zussen kwam ik erachter dat alleen maar ruzie maken om hen te overtuigen geen handige tactiek was. Wat wel werkte was om te luisteren en met argumenten te komen zodat ze overstag gingen met het plan dat ik eerder dan hen op de computer mocht. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Docent DKJL
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Sietske Zweegman

    Sietske Zweegman


    Docent DKJL
    "Als kind in groep vijf kreeg ik van mijn toenmalige juf vragenkaartjes. Per dag mocht ik maximaal vijf kaartjes inzetten om vragen stellen. Ik snapte er niets van- mijn nieuwgierigheid en de eeuwige 'waarom' vragen werden door mijn ouders juist geprezen.