-
Initiatiefnemer Chantal Deken
Onderwijskundige & algemeen directeur
Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
"Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." -
Tessa van Velzen
Adjunct Directeur
"Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering.
-
Stefanie Riegman
Zakelijk leider
"Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. -
Anne van Egmond
Projectmanager
"Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken." -
Roza Overmaat
Content Coördinator
"Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren." -
Redouan Ait Ouarg
Masterclassdocent & presentator
“Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. -
Kashif Amin
Masterclassdocent
"Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. -
Anneke Albers
Masterclassdocent & debatleider
“Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!” -
Thomas de Boer
Masterclassdocent & presentator/ debatleider
"Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. -
Angele Bonger
Masterclassdocent & trainer
"Het leuke van DKJL vind ik, dat dankzij de spelregels en het creëren van een veilige sfeer, kinderen je ontzettend kunnen verrassen met hun argumentatie, waar ik zelf ook af en toe van leer. -
Ibtissam Bouhalhoul
Masterclassdocent
"Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen." -
Mireille Bruin
Masterclassdocent & presentator
"De wijsheid en de energie van kinderen en jongeren inspireert mij elke keer. Wat ik zo geweldig vind van DKJL is dat ze een podium krijgen en oefenen om te staan voor hun eigen waarheid en leren uit te spreken waar ze het wel of niet mee eens zijn. Dat alles is zo waardevol voor hun toekomst. Ik ben dankbaar dat ik daar een bijdrage aan mag leveren." -
Christine van Buuren
Masterclassdocent & presentator/ debatleider
“Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. -
Maaike van Dijk
Masterclassdocent & trainer
"Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar. -
Berber Jansen
Masterclassdocent & regisseur evenementen
“Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. -
Berber Jongbloed
Masterclassdocent & debatleider
"Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben. -
Osama Khedr
Masterclassdocent
"DKJL heeft mij mede gevormd tot de persoon die ik vandaag de dag ben. 12 jaar geleden heb ik zelf meegedaan aan de Amsterdamse Debatbattle en werd ik tweede. Tijdens de lessen leerde ik om mijn mening te vormen en hoe ik de ander kon overtuigen. Ik kreeg door dat mijn mening ertoe deed. Het was een boost voor mijn zelfvertrouwen. -
Hannah Kooke
Masterclassdocent, debatleider & strategisch adviseur
"De kinderen en jongeren die ik spreek in Amsterdam (Nieuw-West) hebben genoeg te vertellen. En dat durven en doen ze ook. Van een onderbouwde mening over juf haar nieuwe Nikes tot actuele thema's die spelen op maatschappelijk vlak: luisteren en reageren mag altijd. -
Kirsten Lentjes
Projectmedewerker & regisseur
"De energie van die kinderen/jongeren tijdens een debatbattle vind ik elke keer weer overweldigend. Het is fantastisch om te zien hoe zij elke keer weer het podium pakken. De debatbattle een feestje waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar écht ontmoeten, waar ze met elkaar in gesprek gaan en elkaar leren kennen. Zo ontstaat begrip voor meningsverschillen. DKJL laat zien hoe het ook kan en dat we eigenlijk helemaal niet zo anders zijn dan we soms denken." -
Marjolein Luesink
Masterclassdocent
"Het waardevolle aan Discussiëren Kun Je Leren is dat leerlingen écht naar elkaar leren luisteren, argumenten leren te formuleren waar ze bewust over nagedacht hebben en een podium krijgen om dat wat hen bezighoudt bespreekbaar te maken. Als student aan de lerarenopleiding kwam ik er al snel achter dat er tijdens de reguliere lessen in het onderwijs vaak niet genoeg tijd is om over belangrijke onderwerpen te discussiëren met leerlingen, terwijl daar juist zoveel behoefte naar is." -
Mark Oomen
Masterclassdocent & presentator/ debatleider
"Voordat ik onderdeel van het DKJL-team werd, was mijn ervaring met onderwijs beperkt tot het geven van rondleidingen aan schoolgroepen in verschillende musea. Hoe leuk ik het ook vind om dit te doen, na een uur of anderhalf zijn de groepen weer weg en zie ik ze nooit meer terug. Bij DKJL bouw je ècht een band met leerlingen op. Ik hou van de creatieve hersenspinsels van kinderen die bij mij lachstuipen, verbazing en ontzag opwekken. -
Bruno Prent
Masterclassdocent & presentator
"Wat ik zo mooi vind aan werken voor DKJL is dat we een essentiële vaardigheid aan kinderen leren die op veel plekken nog niet als essentieel erkend wordt. Als je goed kunt spreken en discussiëren, heb je een streepje voor in de rest van je leven. Ik vind het spijtig dat ik hier pas tijdens mijn studie echt diep op ingegaan ben en niet al tijdens mijn basis- en middelbare schooltijd.
-
Joey Bosch
Masterclassdocent & presentator
"Kinderen en jongeren weten en kunnen veel meer dan wij volwassenen vaak denken. Ze worden soms door ons onderschat. DKJL leert ze de vaardigheden om ons, de volwassenen, en de rest van hun omgeving te overtuigen. Met de projecten van DKJL kan ik daar een bijdrage aan leveren. Super tof! Ik geloof in de kracht van kinderen en jongeren: en daarom in DKJL." -
Terts Teepe
Masterclassdocent
"Waar volwassenen zich in sommige situaties net even wat anders voordoen, zijn kinderen altijd zichzelf. Kinderen blijven verrassen, zijn fantasierijk en creatief. Dit werk is dus nooit saai. Door al die verschillende scholen, elk met een eigen sfeer en steeds weer een nieuwe populatie, blijf je geboeid. -
Margriet van Toledo
Masterclassdocent
"Ik had op school wel een DKJL-lesje kunnen gebruiken. Ik ben mijn hele leven al vrij mondig en idealistisch geweest. Ik kon al snel goed zeggen wat ik vond en wat ik wilde en dat kon dan best lomp zijn. -
Martien Verheyden
Trainer nieuwe masterclassdocenten
“Discussiëren heb ik van huis uit meegekregen. Bij mij is echt alles een discussie waard. Niets is 'zomaar'. Ik vind het erg interessant om de mening van de ander te horen. Soms daag ik de mensen om me heen uit om zo achter hun mening te komen, om er vervolgens lekker op door te discussiëren. Helaas roepen mensen vaak maar wat en kunnen zij hun standpunten niet onderbouwen met argumenten. -
Sharon van Wageningen
Masterclassdocent & presentator
"Kinderen letterlijk een podium bieden waarop ze hun mening durven geven en onderbouwen. Niet alleen de kinderen die dit van huis uit al mee krijgen, maar juist ook de kinderen die hier minder mee in aanraking komen. Dat wil ik in de DKJL lessen te bereiken. De lessen werken verbindend, verhelderend en laten, denk ik, levenslessen voor altijd bij de kinderen achter. -
Sebastian Weesjes
Masterclassdocent & presentator
"Educatie beperkt zich niet alleen tot de schoolbanken, juíst niet! Natuurlijk kan je veel ‘leren’ uit boeken; je komt veel te weten. Maar het meest leer je toch van elkaar, van verhalen die je elkaar vertelt en van ervaringen die je deelt.