Discussieren kun je leren

Discussiëren
Mark Oomen

Mark Oomen

Docent DKJL
    
"Voordat ik onderdeel van het DKJL-team werd, was mijn ervaring met onderwijs beperkt tot het geven van rondleidingen aan schoolgroepen in verschillende musea. Hoe leuk ik het ook vind om dit te doen, na een uur of anderhalf zijn de groepen weer weg en zie ik ze waarschijnlijk nooit meer terug. Nu bij DJKL is het zo dat je in vijf lessen op school (en daarnaast de schoolbattle en voorronde) ècht een band met leerlingen kunt opbouwen. Ik houd daarbij van de creatieve hersenspinsels die zich in de kinderhoofden tot argumenten vormen en bij mij lachstuipen en ook verbazing en ontzag opwekken.

 

In vijf lessen kun je echt iets teweegbrengen: leerlingen die de eerste les nog een beetje de kat uit de boom kijken, nog onzeker zijn in het debat en zacht praten, staan na vijf lessen zelfverzekerd keihard te shinen in het debat. Het grootste bewijs voor mij persoonlijk was een jongen uit groep 7 die na de vijfde en laatste les van de reeks naar mij toekwam en zei: "Meester mijn ouders zeggen dat ik gestopt ben met stotteren, en ik denk dat het door de DKJL-lessen komt". Waarop ik dan vervolgens met een mond vol tanden stond."