Discussieren kun je leren

Discussiëren
Sietske Zweegman

Sietske Zweegman

Docent DKJL

"Als kind in groep vijf kreeg ik van mijn toenmalige juf vragenkaartjes. Per dag mocht ik maximaal vijf kaartjes inzetten om vragen stellen. Ik snapte er niets van- mijn nieuwgierigheid en de eeuwige 'waarom' vragen werden door mijn ouders juist geprezen. 

Met de lessen van DKJL wil ik leerlingen onder andere meegeven dat het stellen van vragen het debat of de discussie verder kan helpen. In publieke discussies zijn de mensen die hard schreeuwen of controversiële argumenten geven vaak diegenen die het meeste aandacht krijgen. In deze discussies wordt er veelal ingespeeld op gevoelens van angst en onbehagen. Ik vind het prachtig om te zien dat leerlingen in de lessen van DKJL leren om naar de ander te luisteren en hun mening te onderbouwen. Daarnaast zijn kinderen meesters in het brengen van een positieve boodschap. Dat is wat mij betreft een inspirerend en krachtig tegengeluid. Ik kan het daarom iedereen aanraden om wat vaker naar de boodschap van kinderen te luisteren."