Discussieren kun je leren

Discussiëren
Prijswinnend

Prijswinnend

 

DKJL is prijswinnend. In 2015 won onderwijskundige Chantal Deken (initiatiefnemer, algemeen directeur) de AUV-alumnusprijs.  In 1999 won zij de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.

 

"Wat mij het meest raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s blijven mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij een jongeren generatie groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?" 

"Discussiëren Kun Je Leren ontwikkelde ik in mijn groep 7 na de aanslagen van 9/11 en de moord op Theo van Gogh. Sommige leerlingen schreeuwden (bijna letterlijk) de behoefte om hun mening te uiten. Dat kan anders dacht ik, want: 'discussiëren kun je leren'.

 

Toen in mijn klas elk onderwerp bespreekbaar werd, mijn leerlingen interesse toonde in meningsverschillen en écht naar elkaar gingen luisteren, richtte ik stichting Discussiëren Kun Je Leren op. Discussie, debat en dialoog zijn nog altijd zowel doel als middel.

 

Inmiddels hebben mijn team en ik honderden scholen en tienduizenden jongeren in heel Nederland, in België, op Curaçao en in Suriname bereikt. De behoefte blijft groeien.

 

DKJL BOUWT BRUGGEN EN VINDT HET GEMEENSCHAPPELIJKE IN IEDER VERHAAL.

 

 

Bovendien moeten kinderen en jongeren zichzelf staande houden in een snel veranderende maatschappij. De 21e eeuw stelt nieuwe eisen aan jongeren, en dus ook aan hun leerkrachten en ouders. Communicatie speelt een cruciale rol. 

 

DISCUSSIËREN MOET JE LEREN. 

 

Eens?!