Discussieren Kun Je Leren

Discussiëren
Iniatiefnemer en oprichter Chantal Deken

Iniatiefnemer en oprichter Chantal Deken

"Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. 

Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 

 

PRIJSWINNEND

In 2015 won oprichter Chantal Deken de AUV-alumnusprijs en in 1999 de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs. "Wat mij raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s mijden, terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?"

 

"Discussiëren Kun Je Leren ontwikkelde ik in mijn groep 7 na de aanslagen van 9/11 en de moord op Theo van Gogh in een superdiverse klas. Een meningsverschil ontaardde al gauw in een emotionele waardenbotsing. 'Dat kan anders', dacht ik, 'want discussiëren kun je leren'.

 

Ik ben vanuit mijn onderwijskundige achtergrond op zoek gegaan, naar de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid en burgerschapscompetenties, ontdekte nieuwe coöperatieve werkvormen en sprak spelregels af voor het gesprek. Toen in mijn klas elk onderwerp bespreekbaar werd, mijn leerlingen interesse toonden in meningsverschillen en écht naar elkaar gingen luisteren, richtte ik stichting Discussiëren Kun Je Leren. Discussie, debat en dialoog zijn nog altijd zowel doel als middel. De ontmoeting staat voorop.

 

DKJL BOUWT BRUGGEN EN VINDT HET GEMEENSCHAPPELIJKE IN IEDER VERHAAL.