Discussieren kun je leren

Discussiëren
Programma's

Programma's

Elk jaar vragen we aan tienduizend kinderen en jongeren: "Waar wil je over discussiëren?" Zo signaleren wij trends. Steeds vaker worden we gevraagd om het gesprek te organiseren over racisme en kansengelijkheid. Maar ook duurzaamheid en mentale weerbaarheid zijn belangrijke thema's. In tijden van de coronacrisis gaat het uiteraard over onze gezondheid, maar ook over financiele verantwoordelijkheid, armoede en eenzaamheid.

 

Andere veelbesproken thema's zijn: mensenrechten, mediawijsheid, het slavernijverleden en seksuele weerbaarheid. 

 

  • Stedelijke programma burgerschap

    Stedelijke programma burgerschap


    De stedelijke debatbattle is een uniek evenement dat leerlingen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen en is voor volwassenen dé kans om te horen wat kinderen beweegt. In de gemeente Amsterdam staat ieder jaar een ander thema centraal. 
  • Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme

    Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme


    In het voorjaar van 2021 organiseerde het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden dialogen over het slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden; racisme. De gesprekken werden breed uitgezet binnen de Nederlandse samenleving: via interactieve live-cast uitzendingen, gesprekstafels binnen diverse maatschappelijke sectoren en het Caribische deel van het Koninkrijk. Scholen kregen een eigen dialoogprogramma, namelijk: DKJL.
  • Financiële verantwoordelijkheid

    Financiële verantwoordelijkheid


    Geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar kinderen en jongeren zetten deze thema's structureel hoog op de agenda. DKJL praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld. Met deze programma's bereiken we scholen en gemeenten in het hele land.
  • LHBTIQ+ emancipatie

    LHBTIQ+ emancipatie


    We vinden het belangrijk om met jongeren in gesprek te blijven en te horen wat hen bezighoudt. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van homodiscriminatie en LHBTIQ+ emancipatie. Vragen als: "Voel je je veilig op school om uit de kast te komen?" en "Gaan religie en homoseksualiteit samen?" gaan wij niet uit de weg.  
     
  • Duurzaamheid en omgevingsvisie

    Duurzaamheid en omgevingsvisie


    DKJL signaleert trends.
     
    Steeds vaker vragen kinderen en jongeren aan ons: "Mogen we discussiëren over het milieu?" Veel kinderen maken zich zorgen om klimaatverandering. Hoog tijd voor een goed gesprek over: "Wat heb jij over voor een beter milieu?"
     
  • Mediawijsheid

    Mediawijsheid


    Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs.
  • Amsterdammertje van het jaar

    Amsterdammertje van het jaar


    Amsterdam koestert barmhartige, vastberaden en heldhaftige jonge Amsterdammers die het verschil maken in hun omgeving, in de stad en soms tot ver daarbuiten. Met de jaarlijkse verkiezing, die mogelijk wordt gemaakt door de gemeente, geven wij kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar een podium. Échte verschilmakers die zich belangeloos inzetten voor iets of iemand anders; die goed voor de stad zorgen én voor elkaar.
  • Metale en fysieke gezondheid

    Metale en fysieke gezondheid


    Nu de wereld lange tijd in de ban is van de coronacrisis, neemt onder jongeren de bezorgdheid toe over groter wordende verschillen tussen arm en rijk. Eenzaamheid en het gebrek aan perspectief is voor veel jongeren mentaal zwaar. Hoe blijven zij mentaal gezond en weerbaar? 
     
  • Puberboard

    Puberboard


    "VOLWASSENEN DENKEN VIERKANT, WIJ DENKEN ROND.”.
     
    ALS OVERHEID, BEDRIJF OF MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIE BEN JE ALTIJD IN BEWEGING. MAAR DE JEUGD IS SNELLER, SCHAKELT SNELLER. .
     
    Volwassenen kunnen veel leren van de jeugd. Andersom dragen volwassenen de verantwoordelijkheid om de jeugd te begeleiden op hun weg naar volwassenheid, want ‘it takes a village to raise a child’. Een gelijkwaardige dialoog is nodig. Niet incidenteel, maar structureel.
  • Kinderraad

    Kinderraad


    KINDERRAAD EN KINDERBURGEMEESTER.
    Veel gemeenten hebben jongerenparticipatie hoog op de agenda staan. Ook de gemeente Amsterdam wil weten wat kinderen bezighoudt en hoe de stad leuker en aantrekkelijker kan worden voor kinderen. Sinds 2019 heeft Amsterdam een kinderburgemeester en een kinderraad. DKJL richt de raadsvergaderingen van de kinderraad in en begeleidt de kinderburgemeester in zijn taken. Na de centrale stad volgenden verschillende stadsdelen en andere gemeenten.