Discussieren kun je leren

Discussiëren
Wat is DKJL?

Wat is DKJL?

Discussiëren Kun Je Leren maakt maatschappelijke thema's bespreekbaar en biedt kinderen en jongeren (6 tot 26) een podium om hun stem te laten horen.

 

Waarom?

Discussies tussen en met kinderen en jongeren zijn verrassend en spontaan. Maar ze kunnen ook lastig zijn. Doordat het onderwerp gevoelig ligt, doordat leerlingen soms een beperkte kennis hebben van de wereld, moeite hebben met de Nederlandse taal, doordat ze praten maar vergeten te luisteren, of doordat discussie bij hen vaak leidt tot ruzie.

 

DKJL helpt leerkrachten, leerlingen en ouders de vaardigheden rondom discussiëren onder de knie te krijgen. Aan de hand van actuele thema’s worden leerlingen op een speelse en constructieve manier discussievaardigheden bijgebracht.

 

DKJL is een bewezen effectieve burgerschapsmethode.

Wat levert DKJL nog meer op? Onderzoek.

  

dkjl maakt ACTUELE THEMA'S bespreekbaar 

Steeds vaker mijden docenten thema’s als de aanslagen, homoseksualiteit of de vrijheid van meningsuiting te uit angst voor een waardenbotsing in de klas. Ook leerlingen zijn soms huiverig: “Maar juf, als we gaan discussiëren krijgen we toch ruzie?".

 

DKJL helpt met een aanbod dat aansluit op het curriculum burgerschap, de de referentieniveaus mondelinge taal (SLO). DKJL past in het curriculum Nederlands, maatschappijleer en economie (omgaan met geld). DKJL ontlast, omdat een les gegeven kan worden i.p.v. een les uit de methode.

 

 

LEIDT EEN MENINGSVERSCHIL TOT EEN ONOPLOSBAAR CONFLICT? 

 

Nee. Want, discussiëren kun je leren. Wie zich aan de spelregels houdt, zal zien dat andere meningen juist erg interessant zijn. Het is fijn en belangrijk om voor je mening op te komen en je toont lef als je je mening herziet. 

 

  • Missie

    Missie


    DKJL maakt maatschappelijke thema's bespreekbaar en biedt kinderen en jongeren een podium om hun stem te laten horen. Wij nodigen volwassenen uit om de ontmoeting aan te gaan en willen organisaties prikkelen om naar kinderen en jongeren te luisteren en om hen vraagstukken voor te leggen die van invloed zijn op hun toekomst. Het gesprek met debathelden stimuleert volwassenen om naar andere oplossingen te kijken en zo toekomstbestendige, duurzame beslissingen te nemen.
     
     
  • Visie

    Visie


     
    Praat erover. Maak contact. Doorbreek taboes. Voorkom vooroordelen.
     
    Stichting Discussiëren Kun Je Leren is in mei 2007 van start gegaan vanuit de gedachte dat leren discussiëren leuk en belangrijk is voor kinderen en jongeren. Het geeft volwassenen inzicht in het denken van een nieuwe generatie. Wij begeleiden ouders en leerkrachten bij constructieve gesprekken over de actualiteit en gevoelige onderwerpen. 
    Gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrekken wij als partner, zodat zij jongerenparticipatie realiseren, belangrijke beleidsthema’s bespreekbaar maken en/ of kunnen bijdragen aan de opleiding van de werknemer/consument/burger van de toekomst. 
    DKJL vereist lef, kwetsbaarheid, jezelf kunnen zijn en vertrouwen hebben; in jezelf en in de ander. 
    DKJL is een bewezen effectieve burgerschapsmethode. Leerlingen kunnen beter omgaan met verschillen. Vooroordelen worden voorkomen. De effecten zijn blijvend.
  • Sinds 2006

    Ontstaansgeschiedenis

    Ontstaansgeschiedenis


    DKJL ontwikkelde onze directeur en initiatiefnemer Chantal Deken in de praktijk na de aanslagen op het WTC en de moord
    op Theo van Gogh. Chantal studeerde onderwijskunde aan de UvA en werkte als leerkracht in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam West. Haar leerlingen voerden dagelijks discussie's die vaak escaleerden op het schoolplein.