Discussieren kun je leren

Discussiëren
Liefde is liefde

Liefde is liefde

"Ik vind dat ze moeten stoppen met jongen/ meisje want ook ik weet nog niet wat ik wil zijn."

 

Tijdens Liefde is Liefde gaan leerlingen met elkaar en met LHBTIQ+ rolmodellen in gesprek over homofobie en LHBTQ+rechten. Aan de hand van onder andere de stelling: "Op mijn school kan ik zijn wie ik ben" gaan we in dialoog.

Verliefdheid, liefde en relaties zijn geen makkelijke onderwerpen voor sommige kinderen in groep 8. Na vier masterclasses waarvan één met een rolmodel uit de LHBTIQ+ gemeenschap nemen zij echter geen blad meer voor de mond.

 

  • 'Je moet naar je gevoel luisteren, want je gevoel heeft altijd gelijk en je hoofd niet.'
  • 'Als ik homo zou zijn, was ik nog steeds dezelfde persoon, maar viel ik gewoon op het andere geslacht.
  • 'Het is lastig voor je ouders om tegen hun vrienden te zeggen dat hun dochter lesbisch is.'
  • 'Ik zou me niet aanpassen voor een meisje. Er zijn genoeg vissen in de zee.'
  • 'Dit is de eerste keer dat we erover praten.'
  • 'In boeken zie je nooit een kind met twee vaders of moeders. Dat is eigenlijk raar.'

 

Na de masterclasses volgt de slotdialoog. Naast onze aanpak op leerlingniveau krijgen leraren een training aangeboden in het bespreekbaar maken van maatschappelijke onderwerpen die gevoelig liggen.

 

Dit programma bieden we aan aan op scholen in Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, Utrecht, Friesland, Groningen en Drenthe. Op verzoek gaan we met scholen in andere provincies in gesprek en verkennen we de mogelijkheden.

 

LHBTIQ+ EMANCIPATIE.

 

Op welke wijze draagt DKJL bij aan het bestrijden van discriminatie van de LHBTIQ+ gemeenschap? 

Het Onderzoekerscollectief trok conclusies en deed aanbevelingen.

 

Dankzij het programma Love = Love?! (voor vo):

  • Kennen meer leerlingen de betekenis van de afkorting LHBTI;
  • Vinden meer leerlingen dat je verliefdheid niet kunt stoppen;
  • Vinden meer leerlingen dat je niet kunt kiezen of je op een jongen, meisje of non-binair verliefd wordt;
  • Vinden minder leerlingen schelden met het woord homo 'normaal';
  • Accepteren meer leerlingen zoenende mensen op straat ongeacht hun seksuele voorkeur.

 Lees hier het onderzoek.