Discussieren kun je leren

Discussiëren
Voortgezet onderwijs

Hier vind je onze programma’s voor het voortgezet onderwijs.

 

DKJL stimuleert meningsvorming bij leerlingen. Een team van bevlogen docenten, trainers, moderatoren en ambassadeurs faciliteren jaarlijks het gesprek met én tussen leerlingen. Wij bereiken tienduizenden leerlingen per jaar en een steeds bredere doelgroep in Nederland, België, Suriname en op Curaçao.

 

 

Onze programma’s zijn:

  • Jeugdbestuurder Waterschap Amstel Gooi en Vecht

    Jeugdbestuurder Waterschap Amstel Gooi en Vecht


    Tot aan de Lippen.

    We wonen in Nederland voor een groot deel onder de zeespiegel (NAP). De zeespiegel stijgt, hoe beschermen we ons hier tegen? Hoe houden we het water om ons heen schoon voor iedereen? En, hoe gaan we om met weersextremen met grotere periodes van droogte en wateroverlast door extreme regen? Water is een urgent onderwerp. Toch is het werk van het Waterschap voor velen onbekend.
  • Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme

    Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme


    In het voorjaar van 2021 organiseerde het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden dialogen over het slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden; racisme. De gesprekken werden breed uitgezet binnen de Nederlandse samenleving: via interactieve live-cast uitzendingen, gesprekstafels binnen diverse maatschappelijke sectoren en het Caribische deel van het Koninkrijk. Scholen kregen een eigen dialoogprogramma, namelijk: DKJL.
  • Financiële verantwoordelijkheid

    Financiële verantwoordelijkheid


    Geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar kinderen en jongeren zetten deze thema's structureel hoog op de agenda. DKJL praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld. Met deze programma's bereiken we scholen en gemeenten in het hele land.
  • LHBTIQ+ emancipatie

    LHBTIQ+ emancipatie


    We vinden het belangrijk om met jongeren in gesprek te blijven en te horen wat hen bezighoudt. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van homodiscriminatie en LHBTIQ+ emancipatie. Vragen als: "Voel je je veilig op school om uit de kast te komen?" en "Gaan religie en homoseksualiteit samen?" gaan wij niet uit de weg.  
     
  • Duurzaamheid en omgevingsvisie

    Duurzaamheid en omgevingsvisie


    DKJL signaleert trends.
     
    Steeds vaker vragen kinderen en jongeren aan ons: "Mogen we discussiëren over het milieu?" Veel kinderen maken zich zorgen om klimaatverandering. Hoog tijd voor een goed gesprek over: "Wat heb jij over voor een beter milieu?"
     
  • Mediawijsheid

    Mediawijsheid


    Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs.
  • Mentale en fysieke gezondheid

    Mentale en fysieke gezondheid


    Nu de wereld lange tijd in de ban is van de coronacrisis, neemt onder jongeren de bezorgdheid toe over groter wordende verschillen tussen arm en rijk. Eenzaamheid en het gebrek aan perspectief is voor veel jongeren mentaal zwaar. Hoe blijven zij mentaal gezond en weerbaar?