Discussieren kun je leren

Discussiëren
MBO

Hier vind je onze programma’s voor het middelbaar beroepsonderwijs.

 

DKJL staat bekend om masterclasses en eigentijdse ontmoetingen. Programma’s van DKJL leveren geen duimdikke rapporten op, maar korte aftermovies, visual stories en two-pagers. Hiermee zet DKJL een thermometer in de samenleving. Wij weten wat er speelt, weten waarover jongeren willen praten en wat zij belangrijk vinden.

 

Onze programma’s zijn:

  • Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme

    Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme


    In het voorjaar van 2021 organiseerde het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden dialogen over het slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden; racisme. De gesprekken werden breed uitgezet binnen de Nederlandse samenleving: via interactieve live-cast uitzendingen, gesprekstafels binnen diverse maatschappelijke sectoren en het Caribische deel van het Koninkrijk. Scholen kregen een eigen dialoogprogramma, namelijk: DKJL.
  • Financiële verantwoordelijkheid

    Financiële verantwoordelijkheid


    Geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar kinderen en jongeren zetten deze thema's structureel hoog op de agenda. DKJL praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld. Met deze programma's bereiken we scholen en gemeenten in het hele land.
  • Mediawijsheid

    Mediawijsheid


    Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs.
  • Mentale en fysieke gezondheid

    Mentale en fysieke gezondheid


    Nu de wereld lange tijd in de ban is van de coronacrisis, neemt onder jongeren de bezorgdheid toe over groter wordende verschillen tussen arm en rijk. Eenzaamheid en het gebrek aan perspectief is voor veel jongeren mentaal zwaar. Hoe blijven zij mentaal gezond en weerbaar?